Broodje gezond!

Op de tweede Team:Fit-bijeenkomst in augustus heb ik mij weer kunnen verrijken met een flinke dosis tips die verenigingsmedewerkers elkaar uitwisselden. Ervaren gouden kantinemedewerkers, die hun routing deelden met de aanwezigen, die van plan zijn om dit jaar hun kantine gezonder te maken. Gezond, gezonder, gezondst? Wanneer kun je de term gezond gebruiken?

Een kiwi noemen we gezond, want deze bevat veel vitamine C. Maar wanneer de voeding alleen maar uit kiwi’s zou bestaan, is deze toch ongezond. Dit vanwege het ontbreken van heel veel andere voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Voor alle duidelijkheid: er is niet één product dat ons gezond houdt. Dat is de taak van het gehele voedingspatroon waarin groente, fruit, volkoren graanproducten, zuivel-, of sojaproducten, peulvruchten, noten, stukjes vlees, kip of vis afwisselend gegeten worden, én in de juiste verhoudingen natuurlijk.

Is een broodje gezond ook echt gezond?  

Het klassieke broodje gezond is een wit of soms bruin bolletje met kaas, ham en een gekookt ei in plakjes met eventueel nog een tipje mayonaise. Dit bekende en in kantines veel verkochte broodje levert veel verzadigd (slecht) vet, zout en suiker en is daardoor alles behalve gezond. Daarbij kan de grootte van het broodje ook enorm verschillen: van boterham tot een half stokbroodje. En dan heb je nog de ontelbare variaties: kun je boter vervangen door aioli? Of kaas door bijvoorbeeld home-made eiersalade? Maakt dat het broodje wel gezond? Help, hoe maak je de juiste keuze? Wij van Team:Fit gaan je daarbij helpen!

De Basis

In de afgelopen jaren is brood ontzettend in de belangstelling komen staan. De vaak negatieve berichtgeving heeft er zelfs bij een klein deel van de Nederlanders toe geleid geen brood meer te kopen. Ik zelf ben een echte broodeter, maar kies wel bewust. Wist je dat de voedingswaarde van Speltbrood niet verschilt met die van tarwe? En dat je niet naar de kleur van het brood moet kijken maar moet nagaan of het brood gemaakt is van volkoren meel of bloem? Volkorenbrood bevat alleen maar volkorenmeel en daardoor meer vezels, vitamines en mineralen dan wit- of bruinbrood. Maar niet minder calorieën, dus wees voorzichtig met de portiegrootte.

De basis voor het gezonde broodje is gelegd. We kiezen voor 2 sneetjes volkorenbrood of een volkorenbolletje/-puntje.

Topping

Makkelijk, lekker en niet teveel gedoe, want iedereen zou dit broodje moeten kunnen klaarmaken. In plaats van met boter kun je het brood besmeren met avocado, hummus of kruidenkaas. Leg daarop een handje sla, plakjes komkommer, tomaat, (gerookte) kipfilet en voeg er eventueel wat kappertjes aan toe. Daarbovenop komt het tweede sneetje volkoren brood. Steek in iedere helft een satéprikker en snijd de boterhammen diagonaal door.

Mocht je een ijverige vrijwilliger in huis hebben die graag zelf hummus wil maken, bekijk dan dit recept van het Voedingscentrum. Of dit recept voor een broodje hummus met kleur.

Andere leuke opties voor het broodje gezond:

Succes en eet smakelijk!

Esther van Etten is sportdiëtist. Zij begeleidt sporters op recreatief en topniveau. Daarnaast is zij moeder van twee dochters en zelf een fanatieke sporter.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door FrieslandCampina.